drukke dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu drukke dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu

drukke dag

Blijf op de hoogte en volg Madelon

17 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

zaterdag 11 maart

Vandaag is het een drukke dag, want er moet veel gedaan worden.
Allereerst moet de fiets gemaakt worden, want wanneer ik eens naar Onverwacht wil gaan, is lopen te ver en met de auto durf ik nog steeds niet!
Dan is fietsen een goede optie.
Alleen zijn beide banden stuk en van de voorband is zelfs de buitenband helemaal vergaan.
Esselien had wel gezegd dat er een fiets voor me staat en als je het puur theoretisch bekijkt is het ook zo, maar je kunt er verder niets mee.

Dus gaan we samen met de goede oude Isuzu naar Onverwacht, want daar hebben ze een winkel met allerlei landbouwonderdelen en ook onderdelen voor fietsen.
Es koopt 2 binnenbanden en een buitenband en ik leg er snel nog een zadel bij: de oude zit met ducktape aan elkaar en iedere keer wanneer je erop gaat zitten, plakken je billen eraan vast!
Leuk voor één vakantie, maar heb hier geen zin meer in.
Gewoon een nieuw zadel erop!

Ik zie nog een mooie grote hangmat liggen in felle strepen, maar ik heb geen SRD's meer.
Het ding kost 90 SRD, wat omgerekend €11 is.
Deze ga ik achter op het "balkon" hangen; een inpandig balkon met rondom diefijzer. Net een kennel, maar je kunt er heerlijk rustig hangen!

Esselien blijkt ook geen geld te hebben meegenomen (!) maar volgens haar kan ik bij de Surinaamse Volkskredietbank in Onverwacht wel pinnen bij de automaat.
Deze is vorig jaar hier gekomen en scheelt een hoop gereis voor veel mensen.
Er is ook een loket gekomen waar stroom en water betaald kan worden. Eerst kon dit alleen in Lelydorp en dan stonden er lange rijen te wachten.
Maar nu heeft Para er ook eentje en ook dat is voor heel veel mensen een uitkomst.
Het blijkt nog steeds dat je je energienota niet automatisch via je bank kan betalen.
Tenminste, dat heb ik van Es gehoord.
Wel omslachtig om het cash te moeten doen, maar zo is het nu eenmaal.

Terug bij onze geldloze situatie.
We gaan naar de pinautomaat en wat ik al vermoedde; ik kan niet pinnen.
Leek me ook al raar dat ik geld bij een Volkskredietbank geld zou kunnen opnemen. Het is een kleine bank en je moet er een rekening hebben.
Dus moeten we toch door naar Billiton.
Maar Es gaat eerst naar huis om geld te halen, vervolgens terug naar de winkel om de banden en zadel te gaan betalen en dan pas door naar Billiton waar ik wel kan pinnen.
Dus heb ik de hangmat niet kunnen kopen.
Maar zodra de fiets gemaakt is, rijd ik die kant wel op.
Meteen een doel om te gaan fietsen.

Thuisgekomen met de banden komen er ineens allemaal mannen op af!
Iedereen wil de fiets gaan maken, maar uiteindelijk is het Jozef die het voor elkaar krijgt.
Hij kan zelfs de achterband eraf halen zonder dat de ketting eraf ligt.
Punt voor hem.
Het zadel is volgens hem eentje voor een mountainbike, maar ik vind alles beter dan de oude. Die gooien we dan maar meteen weg.

Dan ga ik boodschappen doen, want ik ben bijna door mijn voorraden heen.
Ik ga macaroni maken en vraag of Sharoek me wil helpen. En dat wil hij heel graag.
Ik heb nog vega-ham in de vriezer liggen.
Dat vinden ze hier zó lekker: de spullen van de Vegetarische Slager zijn een groot succes!!
We maken een grote pan vol en zelf Jozef eet een hapje mee en dat doet hij niet snel!
Complimenten aan de kok dus! (Sharoek)
We zijn met 6 personen en binnen no time is de pan bijna leeg.
Pritam vraagt of hij de rest voor vanavond mag meenemen naar boven. Tuurlijk mag dat.
Het blijkt dat vlak voordat hij gaan slapen hij nog gaat eten.

's Avonds zitten we met z'n allen gezellig bij elkaar: djogo, cola en bananenchips erbij en een zwoele avond. Wat wil een mens nog meer?
Pritam heeft goede muziek op zijn telefoon staan: veel Bob Marley.
Op een gegeven moment zit Faroek weer op zijn praatstoel en komt met de meest wilde verhalen.
Es raad me aan om hem maar gelijk te geven, want anders gaat hij steeds harder praten.
Op het laatste worden er zúlke rare beweringen gedaan dat ik het niet meer leuk vind en besluit ik helemaal maar niet meer te reageren.

Pritam vraagt of ik muziek van Engelbert Humperdinck op mijn telefoon heb.
Nou vraag ik je!!!
Maar ik kan het wel downloaden, als ik nog weet hoe het moet.
Maar het lukt me via thepiratebay en bittorrent en na een half uurtje is hij in de wolken met 40 nummers op zijn telefoon.
Faroek wil niet achterblijven en wil alle Spaanse nummers van Julio Iglesias hebben!
Kijk, als ik Engelbert kan binnenhalen, moet Julio toch ook kunnen, niet?
Dus na weer een poosje wachten (en 100x maal vragen of het al gelukt is) ligt ook Faroek tevreden in zijn hangmat.
Ik haal meteen beide programma's van mijn pc, maar niet voordat ik een cd van Blof (krijg streepje er niet doorheen, sorry) heb gedownload.

Ik ga nog spijt krijgen van Julio en Engelbert!
Hoor de rest van de avond niks anders meer, dus ga maar naar bed met Leonard Cohen!

wordt vervolgd..........


























``

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

mvdeemter@hotmail.com

Actief sinds 20 Feb. 2017
Verslag gelezen: 1471
Totaal aantal bezoekers 317509

Voorgaande reizen:

28 Februari 2017 - 16 Mei 2017

Mijn eerste reis alleen naar Suriname!

Landen bezocht: