Holi Phagwa!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu Holi Phagwa!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu

Holi Phagwa!!

Blijf op de hoogte en volg Madelon

21 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

maandag 13 maart,

"Subh Holi"

Het is vandaag Phagwa en dat is iedere keer weer een hele happening hier.
Dit jaar ga ik niet naar de Palmentuin, want daarvoor moet je echt met z'n tweeën zijn. (of meer)
En als ik dan met een onberispelijk wit T-shirt de Palmentuin weer verlaat, is het helemáál sneu!
Dus dat risico ga ik maar vermijden......
Hier op de Meursweg wordt het ook niet gevierd, omdat de moeder van Esselien een maand geleden is overleden en Ram is ook nog geen jaar dood, dus slaan we het een jaartje over.
Sharoek heeft het vrijdag al uitbundig op school gevierd.
Lees trouwens hier in de krant dat ook in Suriname is doorgedrongen dat het poeder heel slecht is voor de gezondheid.
Maar die discussie ga ik maar niet aan hier.
Om toch een beetje een idee te geven, heb ik een foto van internet geplukt. (voor een keertje mag dat wel....)

Es is wel aan het roti's bakken en dat wordt straks weer smullen.

Ik hoor mijn naam en als ik buiten kom, staat daar Willie, de andere oma van sharoek voor mijn deur!
Ze heeft een cadeautje voor me en ze heeft er thuis heel lang naar moeten zoeken, maar toch gevonden: een paar verkiezingsvlaggen van 2015, plus een T-shirt van de Petjajah Luhur en een petje van de NDP!
Wat lief dat ze dit al die tijd voor mij bewaard heeft!!

Even uitleggen.....

In 2010 tijdens de verkiezingen in mei, waren we ook in Suriname en zag ik overal op erven die partijvlaggen hangen,
Toen dacht ik: als ik nu eens een sprei ga maken van al die vlaggen?
De vlag van Suriname dan in het midden en de rest er omheen.
Toen zijn we begonnen met verzamelen en in 2015, toen er weer verkiezingen waren, heeft Es er ook weer wat bewaard en dit ook tegen Willie gezegd.
Dus heb ik nu wel genoeg om een mooie sprei te maken.

Willy is ook de dame die bij Esselien schoonmaakt en zien werken is doen werken, dus ook ik ga aan de slag met bezem en dweil.

Wanneer ik de emmer weer terugzet bij de kraan buiten, zie ik een blik met dominostenen staan,
Ik vraag of Sharoek dit spelletje kent: nee, maar hij wil het wel leren.
Nou, dat heb ik dus geweten!
Nu is het iedere middag en avond raak!
Zelf Jozef komt kijken en gaat een poos meespelen.!

Morgen de pakketdienst maar weer eens bellen.
Want wanneer het pakket er eindelijk is, kan ik mijn eigen brood weer gaan bakken.
Af en toe een Surinaams broodje is lekker, vooral als het net uit de oven komt, maar het blijft witbrood.


wordt vervolgd.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

mvdeemter@hotmail.com

Actief sinds 20 Feb. 2017
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 298736

Voorgaande reizen:

28 Februari 2017 - 16 Mei 2017

Mijn eerste reis alleen naar Suriname!

Landen bezocht: