je blijft Nederlandse, toch?? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu je blijft Nederlandse, toch?? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Madelon Deemter - WaarBenJij.nu

je blijft Nederlandse, toch??

Blijf op de hoogte en volg Madelon

21 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

vrijdag 17 maart.

Vandaag laat wakker geworden; pas om 9 uur mijn bed uit!
En iedere keer word ik toch weer verrast door de temperatuur zodra ik de slaapkamer uitkom!
Daar is het redelijk koel dankzij de airco. Staat op 24 graden en daarmee is het goed slapen.
M!aar zodra ik in het halletje sta komt de klamme warmte je meteen tegemoet.
Snel de deuren opengooien en Poespoessie en Keesje eten geven en ontbijtje maken.

Esselien moet even naar Onverwacht en of ik mee wil straks.
Ze moet een nieuwe aansluiting voor mijn airco halen.
Nu komt de stroom hiervoor vanaf de woning van haar broer Jozef, maar diens vriendin doet soms de stroom eraf, omdat ze bang is dat haar koelkast stuk gaat, mocht de zekering eruit springen. Dat is wel eens gebeurd (zekering eruit), maar dat haar koelkast hiervan stukgaat?
Es is dit gezeur een beetje zat en besluit nu een ander aansluitpunt bij haar eigen woning te laten zetten.
Ik ga in die winkel dan eindelijk mijn eigen hangmat kopen!

Wanneer we terugrijden, stopt ze bij een gebouw in Onverwacht (districtsgebouw)
Er zitten 4 dames op haar te wachten: Esselien moet hun de maat nemen (letterlijk!!) omdat ze nieuwe uniformen nodig hebben!
En Esselien maakt kleding, maar was deze afspraak helemaal vergeten!!
Toen we in de winkel waren, had een van de dames gebeld dat ze er aankwam.
Oeps.
De zaal is steenkoud door de 4 airco's die op volle toeren draaien!
De zaal is (natuurlijk) met paars/witte linten versierd en aan de wand hangt een giga-portret van de president!

Onder het wakend ook van hem gaat Es met haar meetlint aan de slag.
en dat zorgt voor heel wat hilariteit!!
"sàng vrouw.......jouw buik heeft minder centimeter dan die van mij???"
Zo jammer dat ik mijn fototoestel niet bij me heb!
Maar wanneer ze die over een poosje moeten gaan passen, mag ik foto's van ze maken.

Thuisgekomen blijkt dat we weer terug moeten naar de winkel; Es heeft een verkeerde meegenomen: moet 16 ipv 25 Watt zijn.
En ik heb een hangmat met rood-wit-blauwe strepen meegenomen!!
Het bloed kruipt....
Maar die ga ik dus ruilen in een ander "design".

We ruilen de boel (heb nu een groene hangmat met paarse (jawel!) strepen) en gaat de elektricien aan de slag.
Airco krijgt een nieuw snoer en even later wordt gevraagd of ik hem weer wil aanzetten.
Geen sjoege.
Man snapt er niets van en is een hele tijd aan het uitvogelen waarom dat ding het niet meer doet.
Ik zeg hem dat hij straks de hele nacht met een waaier aan het voeteneind moet gaan staan wapperen!
Even later horen we een schaterlach: hij heeft twee verschillende snoeren met elkaar verbonden!!
Ik vraag mij meteen af, wat er aan de andere kant van dat snoer zit.
Straks heeft hij de naaimachine van Es opgeblazen.
Maar even later doet de airco het weer.

Dan zien we zijn vrouw het erf opkomen. Ze is iets aan het zoeken en dan komt ze aanlopen met een stok in haar hand!!
Es en ik waarschuwen hem, dat hij zich uit de voeten moet maken; omdat hij zo lang aan het werk is geweest, is hij te laat thuis voor het eten en komt ze hem halen!
Lachen: ze zocht een stok om de eventuele loslopende honden op een afstand te houden.
Onze versie is leuker.


wordt vervolgd......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

mvdeemter@hotmail.com

Actief sinds 20 Feb. 2017
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 298621

Voorgaande reizen:

28 Februari 2017 - 16 Mei 2017

Mijn eerste reis alleen naar Suriname!

Landen bezocht: